Żegnamy przedszkole, kłaniamy się szkole!

"Pamiętacie, co się działo w misiowej sali, kiedy pierwszy raz tu przyszli przedszkolacy mali...?"

Wszystko co dobre, kiedyś skończyć się musi. Nie inaczej jest i w tym przypadku. 24 czerwca zakończyliśmy pewien etap naszego życia. Nasza wspólna przygoda dobiegła końca - "Jeżyki" pożegnały się z przedszkolem, gronem pedagogicznym i pozostałymi pracownikami placówki.

Przed liczną widownią - rodzinami i kadrą przedszkola - wystrojeni uroczyście, po raz ostatni zaprezentowaliśmy przygotowane przez nas tańce, aranżacje piosenek, recytacje wierszy i humoreski. Dzieci otrzymały pamiątkowe zdjęcia, dyplomy, upominki od innych grup, książki z dedykacją oraz inne niespodzianki. Z życzeniami bezpiecznych, udanych wakacji i powodzenia w szkolnej pracy, rozstaliśmy się pełni pozytywnych emocji. W naszej pamięci pozostaną na zawsze wspomnienia wspólnie spędzonych chwil w gronie "Małych Przyrodników".

Wycieczka do Piekarni

W Dniu Dziecka "Jeżyki" wybrały się na wycieczkę-niespodziankę do piekarni Społem przy ulicy Ogrodowej. Tam miały okazję zapoznać się z miejscem, w którym powstaje pieczywo. Zwiedzając kolejne pomieszczenia i obserwując działanie różnorodnych urządzeń, przedszkolaki poznały cykl powstawania chleba. "Jeżyki" dowiedziały się też, jakie znaczenie ma biały strój piekarza, zobaczyły jak formuje się odpowiedni kształt bochenków oraz obserwowały, jak specjalna maszyna kroi wypieczony chleb na cienkie kawałki. Na koniec wszyscy zjedliśmy świeże bułki, po czym wróciliśmy do przedszkola, gdzie czekały kolejne atrakcje z okazji Dnia Dziecka.

Razem dla rozowju - podsumowanie

Celem projektu Razem dla rozwoju, w którym uczestniczyło w tym roku nasze przedszkole, było przygotowanie najmłodszych pokoleń do stawiania czoła problemom, z jakimi boryka się współcześnie ludzkość. Realizując tematykę projektu, w marcu Jeżyki włączyły się w obchody ustanowionego przez ONZ Światowego Dnia Wody, którego tegoroczna edycja przebiegała pod hasłem "Woda dla zrównoważonego świata". Przy tej okazji dzieci poznały problemy regionów, cierpiących z powodu braku dostępu do czystej wody pitnej oraz dowiedziały się, jaki woda ma wpływ na różne aspekty życia człowieka (jego rozwój, zdrowie, higienę). Co ważne, Jeżyki miały okazję dowiedzieć się, jak oszczędzać wodę.

W kwietniu natomiast wspólnie obchodziliśmy Światowy Dzień Dzieci Ulicy, podczas którego przedszkolaki zapoznały się z problemami dzieci żyjących na ulicy w różnych zakątkach świata. Bieda, choroby, przemoc, poczucie zagubienia, samotność, patologie - niczyje życie nie powinno wiązać się z tymi zagadnieniami. Jeżyki dowiedziały się z związku z tym, jakie działania podejmowane są na świecie, by dać szanse dzieciom ulicy na zbudowanie życia od nowa, w oparciu o właściwe wzorce. Aby zwrócić uwagę naszego społeczeństwa na problem dziecięcej bezdomności, cała grupa udała się na spacer z okolicznościowymi emblematami i plakietkami. Dzieci wykonały też na płytach chodnikowych kredowe rysunki "uśmiechniętej buzi dziecka".

Wycieczka do Puszczykowa

26 maja odbyliśmy naszą ostatnią, wspólną wycieczkę, której celem tym razem było Muzeum Arkadego Fiedlera w Puszczykowie. Z racji przypadającego wówczas Dnia Matki część dzieci przed wyjazdem złożyła swoim mamom życzenia i wręczyła przygotowane wcześniej laurki. Pozostałe dzieci uczyniły to po powrocie z Puszczykowa.

Sama wycieczka rozpoczęła się od spotkania z kustoszem. Jak się dowiedzieliśmy, muzeum zlokalizowane jest w domu, gdzie przed laty żył wielki przyrodnik, Arkady Fiedler. Obecnie znajdują się tam pamiątki z jego wypraw, między innymi skóra Boa dusiciela, narzędzia gospodarcze Indian i Eskimosów. Dzieci miały też okazję zobaczyć żywe ryby - Piranie, kolekcję motyli, owadów i pająków. Ponadto "Jeżyki" podziwiały replikę rzeźby z Wyspy Wielkanocnej, indiańskie kanu i totem, posąg Buddy, tajemniczą piramidę oraz statek Santa Maria, podobny do tego, na którym Krzysztof Kolumb dopłynął do Ameryki. Wszystko to znajduje się w muzealnym ogrodzie.

Ta pełna wrażeń wycieczka z pewnością na długo pozostanie nam wszystkim w pamięci.

Jak nam minął Tydzień Ziemi

Święto naszej planety obchodziliśmy w dniach 20-24 kwietnia. Rozpoczęliśmy je od odśpiewania przedszkolnego hymnu "Moja planeta", który to hymn poprzedził konkurs recytatorski "Poezja Wandy Chotomskiej i Czesława Janczarskiego". Naszą grupę reprezentowali: Mikołaj Miczuga w wierszu Czesława Janczarskiego pt. "Straż pożarna" oraz Zuzia Ziętek w wierszu Wandy Chotomskiej pt. "Rodzinna herbatka". Pierwszego dnia w naszym ubiorze dominowały kolory: zielony, żółty i niebieski. Dzień później sprzątaliśmy przedszkolny ogród, pomagaliśmy panu woźnemu przy posadzeniu drzewka - sosny - otrzymanej za oddany zużyty sprzęt elektryczny. Odnowiliśmy również wizytówkę "Jeżyków" na naszym grupowym świerku. W środę pojechaliśmy na wycieczkę do Ośrodka Edukacji Leśnej w Czeszewie. Tam naszym przewodnikiem był leśnik, Pan Marek Dobroczyński. Opowiedział o swojej pracy, przekazał wiedzę przyrodniczo-leśną, przeprawił nas promem przez Wartę do lasu. Tam po odbytym spacerze można było pobiegać. Po powrocie z lasu, bawiliśmy sie na ekologicznym placu zabaw przy Ośrodku. Kolejny dzień upłynął nam pod znakiem teatrzyku "Chrońmy przyrodę" wystawionego prze grupę "Motylki". Pod hasłem "Świat z odpadów" wykonaliśmy prace plastyczne, które zostały wyeksponowane na wystawce dla rodziców. Do ich przygotowania użyliśmy rolek po papierze toaletowym.